2009-05-16

Japanskt tangentbord

Det var dags att Windows XP i min dator måste installeras om eftersom tangentbordet på bärbar inte funkade alls. Jag brukar använda det japanska xp systemet med extra tangentbord på svenska och jag kan fortfarande använda det. Då kan jag trycka nästan alla japanska tecken men det inte gäller när jag vill lägga symbol.

DSCF4112

Jag har använt Ichitaro (一太郎) och Atok from ett japanskt företag, Justsystem för mer än 10 år. Ichitaro är en känd ordbehandlare i Japan och mycket bättre än Word från Microsoft. Proglamet är stabil och enkelt att använda. Dessutom är menyn i proglamet logisk så är det svårt att jag skriver något på japanska utom det.

Atok är IME som man kan stava och kontollera from Hiragana (lättlläst eller utal) till Kanzi (kinesisk tecken). Atok utmärkt om du skriver på japanska och du ska se hur Microsoft förlörar utveckling. Både Japansk IME i XP eller vista och IME med office serie, dvs. proglamet som vi betalar mycket når inte till nivån och kvaritetet som andra företag har redan gort förr 10 år sedan. Jag vill säga bara IME från Microsoft funkar som dum, som skoj som man inte kan skratta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar