2009-08-02

Japanskt tangentbord

Det var länge sedan att jag började drömma att köpa ett japanskt tangentbord när jag åker till japan. I juni åkte jag till Japan och köpte det i elaffären Yamada denki som var nyöppnade i Sapporo, nörra Japan. Det var nästan samma kvalite som jag användar just nu utan att det är trödlöst med mös.

DSCF4516

Äntligen, äntligen köpte jag det. När jag lade batteri och kopplade till USB port, funkade inte några tangenter, ca 15 stycken. Jag blev jättebesviken. Jo, jag har fortfarande ett års garranti för produkten MEN jag också behöver frakter om jag skaffa ett nytt. Det kostade bara 150 kr efter extra rabatt...

Meningar att använda japanskt tangentbord är inte så mycket när det gäller att man lägger bara svenska eller engelska tecken. Man kan knappt se even man lägger japanska tecken. Särskilda problem kommer när man behöver byta japanska tecken (Hiragana) till kinesiska tecken (Kanji) eller even till andra japanska tecken (Katakana). Man måste slå "mellanslag" för att byta tecken trots att man kan slå både "mellanslag" eller "byt (Henkan)" i japanskt tangentbord. Resultatet mellan båda tangenterna är annorlunda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar